Ahad, 29 April 2012

contoh kajian penyelidikan tingkatan 6 @ pra u



Abstrak

Sejak kebelakangan ini, gejala ponteng adalah masalah yang semakin berleluasa di kebanyakan sekolah dan menjadi isu yang hangat diperkatakan sama ada diakhbar-akhbar tempatan,forum ,seminar pendidikan dan sebagainya. Kajian ini bertujuan untuk mendapatkan maklumat factor dan kesan yang menyumbang kepada gejala ponteng kelas dalam kalangan pelajar Sekolah Menengah Kebangsaan Kalaka Roban, Betong Sarawak. Faktor –faktor yang terlibat dalam kajian ini ialah factor guru sekolah,factor rakan sebaya, factor prasarana sekolah. Kajian ini adalah berbentuk tinjauan deskriptif dengan menggunakan soal selidik. Sampel kajian terdiri daripada 30 orang pelajar tingkatan dua lelaki asrama SMK KALAKA ROBAN. Keputusan kajiian mendapati  semua factor yang dikaji terlibat dalam menyumbang gejala ponteng dalam kalangan pelajar sekolah Menengah Kebangsaan Kalaka Roban  factor rakan sebaya mempunyai tahap yang mempengaruhi  manakala ,factor prasarana  sekolah  dan guru sekolah mempunyai tahap yang sederhana mempengaruhi. Dapatan kajian ini boleh member manfaat dan di ambil oleh pihak- pihak tertentu seperti pihak kementerian pelajaran dan masyarakat supaya dapat mengambil langkah-langkah yang sewajarnya supaya gejala ponteng dapat di selesaikan.



1.0 PENGENALAN

1.1 MATLAMAT KAJIAN

Ponteng adalah kegagalan menghadiri kelas di sekolah secara sengaja tanpa  alasan yang munasabah.Menurut Kamus Dewan, ponteng didefinisikan sebagai perbuatan yang laridari tanggungjawab atau tugas tanpa kebenaran. Secara umumnya, gejala ponteng berpunca daripada ibubapa, pelajar itu sendiri, pihaksekolah, rakansebaya dan faktorluaran. Gejala ponteng turut meninggalkan beberapa kesan yang merangkumi pelbagai aspek.



1.2 OBJEKTIF KAJIAN

o   Mengenalpastipuncapontengkelas.

o   Mengenalpastikesanpontengterhadapsekolah, pelajardanibubapa.

o   Mengenalpastikepentingankajianterhadapsekolah, guru-guru danibubapa.



1.3 PERSOALAN KAJIAN

Kajian tentang gejala ponteng kelas dalam kalangan pelajar dijalankan di sekolah SMK Kalaka Roban .Gejala ponteng kelas ini akan meninggalkan beberapa kesan keatas sekolah jika masalah ini tidak dibendung .Terdapat juga pelbagai cara mengatasi masalah gejala ponteng kelas di sekolah.  Langkah mengatasi tersebut dapat membantu mengurangkan gejala ponteng kelas dalam kalangan pelajar lelaki  asrama tingkatan 2  Smk Kalaka Roban.



1.4 KEPENTINGAN KAJIAN

1.       Kajian ini boleh menyedarkan para pelajar supaya tidak melakukan gejala ponteng yang akan mendatangkan kerugian kepada mereka.

2.       Kajian ini penting untuk ibu bapa dan guru bahawa betapa pentingnya peranan mereka untuk memantau para palajar.



1.5 BATASAN KAJIAN



Kajian ini dijalankan di SMK  Kalaka ROBAN.  Dalam kajian ini, pelajar tingkatan 2 menjadi responden iaitu lelaki, pelajar asrama dan seramai 30 orang .Kajian ini menggunakan kaedah persampelan rawak.



2.0SOROTAN KAJIAN

























3.0  METODOLOGI

3.1  REKABENTUK KAJIAN


3.2  PERSAMPELAN

MaksudPopulasi

menurut kamus Dewan pelajar Edisi kedua populasi didefinisikan sebagai penduduk sesebuah Negara, negeri , dan daerah. Disamping itu juga populasi juga boleh dikaitkan sebagai kumpulan haiwan dan tumbuh-tumbuhan  yang terdapat disesuatu kawasan atau habitat tertentu. Berdasarkan Kamus Dewan Edisi Empat pula menyatakan bahawa populasi ditarifkan sebagai jumlah semua orang yang mendiami sesuatu tempat seperti Negara , negeri , dan daerah. Malahan populasi juga merupakan individu spesies haiwan da tumbuhan yang terdapat di sesuatu kawasan geografi atau habitat tertentu.











MaksudSampel



Sampel ditarifkan sebagai bahagian seperti bilangan dan kumpulan yang kecil mewakili bahagian disebabkan  yang jauh lebih besar dan biasanya dijadikan sebagai contoh untuk penelitian dan kajian. Persampelan merupakan memilih sampel secara rawak.

 

Sampelkajian

Sampel kajian adalah terdiri daripada 30 orang pelajar lelaki asrama tingkatan 2 di sebuah Sekolah Menengah Kebangsaan Roban.  Kesemua sampel yang dipilih merupakan pelajar yang pernah terlibat dalam kegiatan poteng kelas. Pemilihan pelajar tingkatan 2 kerana mereka tidak menghadapi peperiksaan umum pada tahun ini.Disamping itu pada peringkat ini,  banyak pelajar terlibat dengan gejala ponteng kelas..





3.3  INSTRUMENTASI

Instrument kajian

Instrumenkajianmerupakanalatukurbagipengumpulandata.intrusmentkajian yang digunakandalamkajianiniberbentuksoalselidik.Denganmenggunakankajianiniiadapatmembolehkanpenyelidikmegetahuisikapseseorangdalammenjawabsoalanbagimemeastikankeesahansoalselidik yang digunakan.Pengajiatelahmemastikansoalan-soalan yang dikemukandapatmenjelaskan factor yang menyebabkanpelajarpontengkelas.

Kaedahsoalselidikdigunakanuntukmendapatmaklumatlengkapdaripadarespondanmengenai factor yang menyebabkanberlakunyapontengkelaskeranaiadapat:

i)                     dapatmenjimatkanmasa

ii)                   lebihmudahdansesuaiuntukrespondan

iii)                  tidakmemerlukanperbelanjaan yang tinggi

iv)                 pengumpulan data denganlebihcepat

v)                   bilanganrespondan yang tidakramai

Soalselidikmerupakansejenisborang yang mengandungisoalan-soalantertutupiaitusoalan yang telahdijawabdandisertaisoalanterbuka yang untukmengetahuipandanganataurespondaripadapelajar.Iadibentukberdasarkanpersoalankajian yang ingindihuraikandanberdasarkansorotankajian yang telahdijalankan.SaolaninimengandungiduabahagianiaitubahagianAdanbahagian B.

Bahagian A mengandungisoalantentanglatarbelakangrespondan.Denganmengunakankaedahinipengkajiakanmenyoalkantentanglatarbelakangrespoadan yang berkaitantentangbeberapasoalan.

Bahagian B pula mengandungi 15 soalan yang bertujuanuntukmengetahuipandangantentangpelajarpontengkelasberdasarkan factor yang menyebabkanpelajarterlibatdalamgejalaini.



3.4   PROSEDUR KAJIAN

Kami menjalankanpengumpulanmenggunakankaedahkualitatifpadapelajartingkatan 2 lelaki yang merupakanpelajarasrama. Kami mengedarkanboring  soalselidikpra yang terdiridaripadapelajartingkatan 3. Hal inibertujuanuntukmelihatkefahamantentangperkara yang akanditanyadalamborangsoalselidik. Boranginiakandiedarpadasesibelajarmalam. Dalamborangsoalselidik, soalan yang akanditanyameliputilatarbelakangkeluarga,faktor-faktor yang mendorongpelajarasramapontengdankesanpontengterhadappelajar yang ponteng. Proseduranalisis data-data yang dikumpuldariistrumenkajianakandianalisisdenganmencarifrekuensidanpratus. Maklumatmengenaipuncapontengkelaskepadapelajaradalahbertujuanuntukmelihatperatussatupuncapontengkelas yang menjadipendorongkepadapontengkelas.Maklumatinijugabergunauntukmencaripelajar yang pontengdalamsesuatukelas di sekolahini.Selainitu kami jugamencarimaklumat di internet, media massadan di buku-bukurujukan. Data yang diperolehidaripadasoalselidikakandianalisisuntukmelihatpunca yang menjadipendorongpelajarpontengkelas.





3.5  KAEDAH ANALISIS DATA



4.0  PERBINCANGAN DAPATAN KAJIAN



5.0  RUMUSAN, CADANGAN DAN KESIMPULAN

Tiada ulasan:

Catat Ulasan